IK WIL GRAAG KENNISMAKEN MET DE SCHOOL

Bekijk hier ons nieuwste kennismakingsfilmpje

IK WIL MIJN KIND INSCHRIJVEN

Wil je jouw kind op onze school inschrijven voor het schooljaar 2024-2025 dan zal je eerst jouw kind digitaal moeten aanmelden via de website www.naarschoolinaalst.be . Voor de inschrijvingen van 2024-2025 sluit onze school aan bij het digitale aanmeldingssysteem. Zo voorkomen we kamperende ouders.

Hierdoor volgen we de tijdslijn voor het digitaal aanmelden voor de  inschrijvingen voor het schooljaar 2024 – 2025, vastgelegd  door de Vlaamse regering voor alle scholen gewoon basisonderwijs die aanmelden dus ook voor de basisscholen in Aalst.

Tijdslijn voor het digitaal aanmelden voor de  inschrijvingen voor het schooljaar 2024 – 2025

Bekendmaking vrije plaatsen

De vrije plaatsen vind je hier.

uiterlijk op maandag 5 februari 2024
Aanmeldperiode

Je meldt je kind aan (ook broers en zussen en kinderen van personeelsleden) via de website www.naarschoolinaalst.be

Belangrijk : laat de periode van aanmelden niet voorbijgaan !

dinsdag 27 februari 2024 om 13 uur tot en met dinsdag 19 maart 2024 om 16.00  uur

Het tijdstip van aanmelden speelt geen rol. Of je de eerste of de laatste dag aanmeldt, maakt dus geen enkel verschil.

Bekendmaking resultaten van je aanmelding

Twee mogelijkheden:

–        Je krijgt een ticket voor de inschrijving van jouw kind op onze school of

–        je ontvangt een weigeringsdocument met vermelding van de plaats op de weigeringslijst van onze school.

uiterlijk op dinsdag 16 april 2024 na 13 uur
Inschrijvingsperiode

Heb je een ticket voor de inschrijving van jouw kind op onze school, maak dan via mail of via telefoon een afspraak met onze school.

Onze school zal je informeren welke documenten je moet meebrengen.

Belangrijk : Schrijf je jouw kind tijdens deze inschrijvingsperiode niet in dan ben je je vrije plaats kwijt en kan je enkel nog inschrijven tijdens de vrije inschrijvingsperiode als er nog vrije plaatsen zijn.

maandag 22 april 2024 tot en met maandag 13 mei 2024

Bekendmaking vrije plaatsen vóór vrije inschrijvingsperiode

De vrije plaatsen vind je hier .

uiterlijk op vrijdag 17 mei 2024
Vrije inschrijvingsperiode vanaf donderdag 23 mei 2024

Ben je op zoek naar meer informatie, ga dan naar de website www.naarschoolinaalst.be

Voor meer vragen kan u altijd terecht op het nummer 053/72 93 60 of directie@svibasisschool.be
U kan alle informatie m.b.t. de inschrijvingsprocedure ook raadplegen in de brochure van de stad Aalst.

MIJN KLEUTER GAAT VOOR HET EERST NAAR SCHOOL…

instapdata
Vanaf de leeftijd van 2 jaar en 6 maanden mogen kleuters naar school.
Dit kan echter alleen op de instapdata.
De instapdatum voor je kleuter kan je eenvoudig berekenen
via website Onderwijs Vlaanderen.

Dit zijn de instapdata van het schooljaar 2023-2024:

Is je kleuter tussen 2,5 en 3 jaar? Dan mag je kapoen starten op de volgende instapdagen:

Instapdata schooljaar 2024-2025
Geboren tot en met: Instapdatum
1 maart 2022 2 september 2024
4 mei 2022 4 november 2024
6 juli 2022 6 januari 2025
1 augustus 2022 3 februari 2025
10 september 2022 10 maart 2025
22 oktober 2022 22 april 2025
2 december 2022 2 juni 2025

Is uw kindje later geboren? Dan mag het pas instappen in het schooljaar 2024-2025.

Een bezoekje aan de klas

De kleuter komt samen met zijn/haar ouders een kijkje nemen in de klas voor de eerste schooldag.  Samen maakt u kennis met juf Sonja en de klasgenootjes

Zindelijkheid

Van kinderen die naar school gaan, verwachten ouders dat ze heel wat nieuwe dingen leren. En terecht! Dat is niet anders bij peuters. De kleuterjuf zelf wil niets liever dan de peuters allerlei nieuwe dingen bijbrengen. Want in een peuterklas wordt er op een even zinvolle manier geleerd als in de andere kleuterklassen.
De voorbije jaren wordt dit in de peuterklas jammer genoeg steeds moeilijker. De kleuterjuf moet zeer veel tijd (te veel tijd) investeren in het verschonen van luiers en in zindelijkheidstraining. Dit is jammer want dit gaat ten koste van de onderwijstijd.

Als school vinden wij dat het de taak van de ouders is
om hun kinderen zindelijk te maken.
Dit is niet de taak van de kleuterjuf.

Enkele tips om hier thuis aan te werken:

•  De ideale leeftijd voor zindelijkheidstraining is tussen 18 maanden en 2 jr.
  •  Zorg dat er thuis een potje staat zodat je kind hieraan went.
  •  Kinderen bootsen na wat mama of papa doet. Neem je kind daarom af en toe mee als je naar toilet gaat.
  • Geef het potje een vaste plaats bv. op de badkamer, in het toilet
  •  In het begin is op het potje gaan zitten, al een stap in de goede richting.
  • Probeer ervoor te zorgen dat je kind een minuutje of twee blijft zitten.
  • Zet je kind op vaste tijdstippen op het potje (bv. Elke ochtend, voor of na het eten, net voor het in bad gaat, net voor het slapen gaan, …)
  • Blijf in de buurt. De aanwezigheid van mama of papa is voor kinderen op die leeftijd zeer belangrijk.
  • Laat je kind niet langer dan 5 min. zitten.
  • Laat aan je kind blijken dat je blij bent als hij/zij in het potje plast. (dikke duim, bravo doen, een knuffel geven)
  • Zindelijkheidstraining vraagt tijd. Ook al plast je kind soms al op het potje, er zullen zeker nog ongelukjes gebeuren. Word daar niet boos om.
  • Laat je kleuter regelmatig zonder pamper lopen. Zo voelt hij/zij wanneer er pipi/kaka in de broek is.
  •  Zorg voor makkelijke kledij als je kleuter in het begin op het potje gaat.

Ook in deze brochure van Kind & Gezin staan heel wat tips om aan de zindelijkheid van uw kind te werken.

VEEL SUCCES!